Alla inlägg under mars 2020

Av Johanna - 18 mars 2020 20:25

Det är verkligen inte alltid lätt att tvingas vara hemma med sitt/sina barn en längre period,
utan aktiviteter eller att träffa släkt och vänner.
Alla har vi väl varit med om det någon gång.
Vissa har barn som klättrar på väggarna, andra föräldrar klättrar själva.
Barnen börjar bråka, du tappar tålamodet eller börjar bli deppig.


Själv är jag den som älskar det till en början, barnen är lugna, jag kan sova ut, dricka te, gå i morgonrock, titta på barnen när de leker. Men efter några dagar (eller timmar) börjar barnen tjata och jag blir lite deppig och allt blir tungt. Då vet jag att jag måste strukturera upp vardagen!


Jag hoppas att mina ideér för att strukturera upp även kan hjälpa er där hemma!


Tänk på att allt detta bara är tips från mig. Självklart gör alla precis som de vill.
Men för dig som verkligen behöver hjälp med att strukturera upp
kanske jag ändå använder ord som "du ska, eller får inte" 😊


Några nyttiga saker att tänka på i början av dagen,
för att den inte ska bli lika tung och deppig.
Detta gör i alla fall tydlig skillnad för mig:


1 Fortsätt ställa väckarklockan, snooza bara ett par gånger.  
2 Klä på dig riktiga kläder när du kliver upp, sovmorgon och morgonrocken får du ta på helgerna.
3 Gör skillnad på helg och vardag.


4 Ät frukost tillsammans och prata om drömmar, dela hoppfulla, glada tankar.
5 Sitt kvar med en kopp te en stund om barnen lämnar bordet nöjda.
6 Ta hand om disken innan du går vidare.


7 Gå ut tidigt medan det fortfarande är ljust, på vardagen kan ni ha en viss tid som ni alltid går ut.
8 Spara (den eventuella) filmen/tvn till senare på eftermiddagen.
9 Planera och förbered maten innan ni blir för hungriga.

 

Detta var de tips jag ville dela med mig av idag.
För vissa är detta självklart, men inte för alla.
Jag kommer säkerligen lägga upp mina tips eller uppmuntran på olika sätt framöver,
ta med dig det som passar er <3

Av Johanna - 18 mars 2020 10:56

Nu gör jag en ny satsning på denna blogg! Välkomna!


Jag hoppas kunna hjälpa dig som förälder i dessa speciella tider, i coronatider!

Jag vet att nu sitter fler och fler familjer hemma, vissa myser, andra lider, eller något där emellan.

 

Min ambition är att du här ska kunna hitta ideér på hur du ska klara av din vardag hemma tillsammans med dina barn, när ni plötsligt måste spendera så mycket tid innanför fyra väggar.

 

Jag är en mamma på 32, gift, med barn på 4, 7 och 8år.
Jag jobbar sen ett år tillbaka i kyrkan som barnledare på 50% men jag älskar mest av allt att vara hemma med mina egna barn. Men självklart är det inte alltid lätt och roligt.

 

Jag tror ändå att jag är bra på att styra upp en dag för att det ska bli trevligt för hela familjen i längden. Vi vet inte hur länge vi kommer behöva stanna hemma.
Vissa har barn i skolan och jobbar som vanligt, men kanske har aktiviteterna stängt.
Andra är hemma med barnen för att de bara är lite snoriga eller hostade till imorse.
Tillslut kanske varje förälder sitter hemma med sina barn och skolan är stängd.

 

Jag vet att detta kan bli väldigt tufft för många, så jag hoppas bara jag kan hjälpa med det jag kan bidra med. Jag kommer lägga ut ett nytt inlägg redan idag, med några första tips till dig som är hemma i dessa galna tider! Jag är full av hopp, hoppas med mig <3

 

Dela gärna och sprid till familjer i vårt land (eller utanför förstås:) )
All kärlek från mig här i mitt hem i Nyköping!

 

Presentation


Hemmamamma till 3 barn med en älskling till make, det är jag och det är vi!
Här får du del av
vardagstankar från en småbarnsmamma.
Åsikter och tips, hjärtliga råd och kloka ord från en hemmamamma
och förhoppningsvis en del fina dikter.
Välkommen!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards