Alla inlägg under december 2017

Av Johanna - 12 december 2017 09:03

De små är så lyckliga!
Vad härligt det är, att höra barnens underbara skratt,

och jag behöver inte ens vara där, i trädgården.
För de har snön, den mjuka, vita, formbara oändliga leksaken.


Tack Gud för snön!
Som förgyller naturen, lyser upp vår värld

och skapar underhållning för flera timmar.

Av Johanna - 10 december 2017 12:00

Den här veckan har jag satsat mest på att komma iordning

här hemma inför julen..men det går rätt långsamt.
Ett par dagar har vi varit på öppen förskola,

lekt med kompisar och hittat fler hemmabarn i stan,

det är alltid väldigt kul.

 

Sen har barnen fått post av farmor.. så här såg den ut. (stickade luvor)

  

Slutet av veckan har vi mest ägnat i källaren.
Jag har städat gästrummet och tryckt ihop musikdelen,

så där har nu blivit lekrum (dessutom).
Allt småplåtter (som smålego, playmo, figurer, plusplus m.m.)
har åkt ner och sovrummen är mycket tommare och trevligare.
Gästrum/musikrum/lekrum

 

Många fördelar kom av detta - lättstädade rum, stor yta att bygga på,

mindre tjo och spring på boplan, nöjda barn som leker lääänge

00och det blir av att jag lirar trumset,

då är det hörselskydd på barnen och dans på golvet.

Av Johanna - 9 december 2017 13:28

När pappan är på julbord och alla kompisar redan upptagna,

fick vi lov att göra vår enkla korvlunch till något alldeles extra.

 

 

Vi kallar det för liggcafé. Har gjort det en gång förut och det är väldigt populärt.
Har bara tagit en tilläggsskiva från köksbordet och lagt några IKEA-pyssellådor under.

Nu är alla mätta och glada, pepparkakor till efterrätt, och nu ska vi göra ett sista ryck

så det blir fint här hemma till kvällen. Så vi kan spela spel !

Av Johanna - 5 december 2017 08:59

Ja då var det dags att börja arbeta för att det ska bli jul här hemma!
Ganska så mysigt tycker jag, och roligt att utmana mej i hur mycket jag hinner och orkar fixa.
Här är min ambition:

Det ska bli fint förstås, städat i varje vrå, för ovanlighetens skull,
fast putsa fönster och sånt är överkurs (förutom där fingrar är tydliga)

Sen ska det pyntas, älskar julstämning. Mycket ljus och änglar,
helst inte så mkt tomtar.

Julklappar ska inhandlas, ca 2-300 per barn, plus begagnade eller
superreaböcker och liknande, kanske blir typ 3-4 paket var.
Och så har vi ju ett födelsedagsbarn på julafton med,
men det mesta paketen hade vi redan, då vi samlat på oss under året
när vi hittat något jättebilligt.

Sen är det bakning. Vi vill ju ha pepperkakor, lussekatter
och helst ännu mer. Det är ju en mysig aktivitet med barnen med.


Sen måste man ju göra köttbullar, åtminstonde, får se vad jag blir
tilldelad av svärmor, att bidra med till julbordet.

 

Kanske var det allt, får se om jag hinner, men nu måste jag sätta igång.

Presentation


Hemmamamma till 3 barn med en älskling till make, det är jag och det är vi!
Här får du del av
vardagstankar från en småbarnsmamma.
Åsikter och tips, hjärtliga råd och kloka ord från en hemmamamma
och förhoppningsvis en del fina dikter.
Välkommen!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards