Alla inlägg under december 2016

Av Johanna - 31 december 2016 10:46

Nu längtar vi alla här hemma efter marängswishen med tomteblossen, sugrören i finglasen,

chipsen, godiset, att pappa ska komma hem förstås och i bästa fall lite gäster.

Får se hur många som lyckas vara vakna till efter tolvslaget i år :)

Av Johanna - 23 december 2016 23:39

Jul jul strålande jul!

Nu är klapparna på plats och vi är redo för jul!

I vår familj är julafton väldigt stor och speciell kanske lite mer än vanligt.. 

inte nog med att det ska skrattas, ätas och ge gåvor.

Detta är dagen då Gud sände sin ende son och vi firar att frälsaren är född

men här hemma firar vi även min syster som föddes på julafton

OCH vår underbara lilla dotter som imorgon fyller hela 4 år!!

Mycket spänning och kärlek i luften, bäst att få i sej lite sömn också :)

 

     

Av Johanna - 19 december 2016 22:46

Jaa, julstressen är igång och här finns inte mycket tid till att skriva.

En vän frågade mej, men vad är det du ska göra då??

Ja jag måste ju städa o baka o städa o göra julgodis och städa förstås.

Det kändes lite pinsamt kanske, att det skulle ta 5 dagar att bara baka och städa.

Det är ingen annan än jag som säger att jag måste baka,

men det är ju godast och det är tradition och stämmning i att julbaka.

Men städningen då.. jag vill ha fint på juldagarna, det vill jag,

och den här grundliga storstädningen som man bara gör

nån eller ett par gånger om året, den måste kanske bli av nån gång..

MEN det kanske är onödigt att stoppa in den just den tiden på året

som man ändå har mest annat att göra och tänka på,

så där ska jag nog ändra om traditionen lite i vår familj :)

 

Idag skulle jag och barnen hinna med BVC, shoppa lite julklappar,

hämta ett lass med grejer i Korskyrkan och baka lussekatter.
Dagen blev inte riktigt som tänkt, både på gott och ont.

Bvc gick utmärkt och snabbt, sen var det shoppingen,

min kompis ringde mej och frågade om jag ville lämna

barnen på lekhörnan så kunde hon passa dem när jag handlade kläder. WOW!

Men väl vid Korskyrkan hade jag glömt nykeln och sen insåg jag

att jag hade glömt att stoppa in julhandlingen i veckans schema,

så det blev korvlunch och handlinng på Willys för mej och barnen.

Hemma bestämde jag mej för att städa istället för att baka..

ett litet skåp och en enda låda blev organiserad..

Älskade inneboende syster kommer hem och ställer upp på att

laga middagen men plötsligt var det läggdags, i säng med den

pussigaste pojken på jorden och sen hämta make på jobbet.

Klockan slår 20.30 och där var den dagen slut.

 

Imorgon är det stora storstädardagen,

 jag kanske får bjuda in grannen (för första gången)

på en fika, för att pusha mej själv lite... om jag vågar...

sen gäller det ju att ha nöjda barn med.

Av Johanna - 15 december 2016 21:34

Att knäppa knappar i farten på liten som springer
Att hitta en nakenfis på kökssoffan, iklädd enbart förstora sockar, grävandes i flingpaketet
Att få sängen full med bökiga ungar innan klockan 7
Att få ansiktet fullt med blöta snoriga pussar
Att ha sångstund på pottan och klappa händerna när det kommit bajs
Att sitta bredvid liten som måste krama ens arm mellan varje tugga han tar
Att höra när barnens lek återspeglar precis det som hände för 30min sedan
Det hära med att...

Av Johanna - 14 december 2016 23:30

Idag tog jag och barnen farväl av ”Jag o småttingarna”.
Jag och småttingarna är en egen liten öppenförskola vi drivit bara för att vi tycker det är kul

och sett ett behov, lite längre dagar och passande för syskonskaror,

fler varierande sångstunder och denna termin även med sagostund.


Det har varit jättemysigt och barnen mina har varit sån fin hjälp, i alla fall de 2 äldsta.
Idag var det terminsavslut och nästa termin tänkte jag fokusera i lite andra riktningar.
Men det var en fin julavslutning, gott fika, kul pyssel och många härliga barn!
Tack till alla hjälpsamma föräldrar Malin, Sannah, Kicki, Janni och Emelie !

 

 

Pysseltips! Änglar, så enkla att göra, men blir så fina!

 

 

Av Johanna - 13 december 2016 23:32

Tack för ett jättefint luciatåg mina älskade barn!

Så söta, exemplariskt stillastående och fina röster.
Lite ljus i mörkret, kanske några extra vänliga ord

lite glögg och värme, pepparkakor och snälla barn :)

Glad lucia!!

Av Johanna - 12 december 2016 21:55

Tjatter, mys och mellis, ja just det. De orden beskriver vår familj rätt bra.

För de är rätt tjattriga alla 3, och ska man vara helt ärlig, så är vi det alla 5.
Vår 5åring tar priset där dock, hans mun går i ett.
Sen har vi myset, för vi är nog en väldigt mysande familj. Jag föredrar mys framför bus,

mysa i soffan med barn och bok, eller gosa i sängen hela familjen, då är alla lyckliga och

alla våra barn är och har varit väldigt kramgoa och pussiga, i stort behov av fysisk beröring.

Den extremaste där, då har vi minstingen. Det finns ingen hejd på hans pussar och kramar.

Och mellis, det kan ju förekomma en eller 2 eller 3 gånger på en dag.

Mackor går åt som smör, och oftast med smör.

Sån tur är bakar jag oftast brödet, så det blir billigt.
Mellanbarnet, vår flicka, är extremast där, hon tjatar jämt om mellis, inte mat, bara mellis :)

 

Det här är våra finingar. för när de inte tjattrar, myser eller äter, så är pyssla mycket populärt.

 

 

Av Johanna - 12 december 2016 10:24

Idag har våran 5åring tränat på siffror och gjort ett eget spel med hjälp av

mumintroll och klockan, ganska imponerande.

Jag och lillebror har plockat fram kläder i str 92 och

storasyster springer runt i sin egen värld och leker som vanligt.

Hon fick hela familjen involverad i hennes djurlek tidigare idag

och nu har maken snart städat fint i köket.
Detta är bara början på dagen och pappis är ledig så det verkar lovande!

 

Presentation


Hemmamamma till 3 barn med en älskling till make, det är jag och det är vi!
Här får du del av
vardagstankar från en småbarnsmamma.
Åsikter och tips, hjärtliga råd och kloka ord från en hemmamamma
och förhoppningsvis en del fina dikter.
Välkommen!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards