Direktlänk till inlägg 12 oktober 2017

Kan barnen lära sej hemma

Av Johanna - 12 oktober 2017 11:51

Hemmabarn kan!

 

Jag kan inte låta bli att bli ledsen när jag hör om de föräldrar som tror
att barnen missar att lära sej viktiga saker om de inte går på förskola.

Självklart får barnen lära sej saker på förskola och det kan finnas

jättebra utbildade pedagoger och det kan vara helt ofarligt, det kan vara lärorikt, ja.


MEN jag har jobbat på förskola och så överdrivet lär sej inte barnen ändå,

visst lär de sej mycket i jämförelse med de barn som bara får sitta fast

i en barnstol framför pingu hela dagarna, men inte i jämförelse med de barn

som får leva en vanlig sund vardag hemma med sin normalt fungerande

mamma eller pappa som tar med sina barn i det de gör.


Min erfarenhet när jag sett ett hemmabarn och ett förskolebarn

så är oftast hemmabarnet mer välfostrat, trevlig och respektfull

och ofta mer kunnig än det busiga barnet som lämnats på förskola alla dagar i veckan.

Men detta är självklart individuellt!

Det beror på barnets personlighet, det beror på förälderns sätt mot barnet

och det beror på förskola.

Men det går absolut inte att säga att barn i förskola lär sej mer än hemmabarn. Onej!


Jag har sett många föräldrar som anstränger sej väldigt mycket för

att deras hemmabarn ska vara kunniga, och dessa (vissa specifika)

barn kan långt långt mer än jag någonsin sett ett förskolebarn kunna.

(Och jag har jobbat på 2 olika förskolor och känner många andra barn utöver det.)

 

Om du  upplever att barnet på förskola lärt sej något som ditt barn hemma

inte lärt sej så tar de säkerligen ikapp det i förskoleklassen.
När vår äldsta son skulle börja förskoleklass nu i höst så frågade vi lärarna

om vad han behövde kunna.

De svarade
- Nej han behöver bara kunna sitta still och lyssna!

De sa dessutom att det är bara tråkigt med de barn

som kan mycket för då har fröknarna inget att lära dem.

Och då anser jag dessutom att barnen själva får det tråkigt i skolan,

om de bara pratar om sånt som hen redan kan.

 

När jag är hemma med mina barn så innebär det förstås inte bara att sitta hemma, bokstavligen. Självklart måste vi hitta på grejer och jag engagerar dem i vardagen.

 

Vi har satsat en del på att gå till Öppna förskolans sångstund,

bibliotekets sagostund o liknande tillfällen där det krävs av barnen

att sitta stilla och lyssna och vara med, för den biten kan va svår att få med hemma.

Lära dem att inta vara helt främmande till en ”klasssituation”

där man lyssnar på en annan vuxen än sina föräldrar.
Det kan vara nyttigt inför skolgång tror jag.


Annars handlar det ju om att barnen får vara med mej

när jag lagar mat, inte alltid, men oftast när de vill.
Då lär de sej räkna när jag räknar högt när vi måttar och häller upp köttbullar, t.ex
De lär sej färgerna när jag säger, titta en GUL boll, en röd kloss.
De lär sej nya ord när vi läser böcker och
de lär sej prata när jag säger allt jag gör, som

–Nu stoppar i in armen och sen in med den lilla foten i byxan och där kommer tårna ut, tittut!
De lär sej i hemmet att man hjälps åt,

tar hand om varandra och lyssnar på varandra,
de lär sej att bråka, bli sams och dela med sej med sina syskon,

kompisar som är hemma, kusiner, i kyrkan eller på öppna förskolan.
De lär sej av att göra det vi gör och att hjälpa till med vardagssysslor.
Det räcker, definitivt!


Former, alfabetet och addition, det kommer i skolan sen.
Vi behöver inte stressa upp deras små hjärnor i onödan.

Det är tillräckligt att lära sej det som livet lär de första åren.

Sen skadar det förstås inte att ta vara på nyfikenheten och

försöka lära dem det lilla extra när de har intresset, det är väl jättebra,

men DET är inget en outbildad hemmaförälder inte klarar av.  


Om DU VILL så kan du!!

Det är ändå ni som satt era barn till världen,

det är väl fantastiskt om vi också kan ta hand om dem då.

 

Självklart vet jag att det finns undantag och jag klandrar ingen.

Jag vill bara att du som förälder ska tro lite mer på dej själv!

Och jag skriver till er som vill vara hemma med era barn

och är villiga att kämpa för det.

 

Lycka till alla föräldrar!! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 8 november 2021 09:51

Här sitter jag igen, ensam efter höstlovet och väntar. Vi hade väl hoppats så mycket, att vi trodde på det, att bebis skulle komma innan eller under lovet. Det här är vår senaste bebis, 2 dagar kvar till beräknat.. ..inte ens en sammandragn...

Av Johanna - 17 augusti 2021 10:55

När en (till mesta del) hemmamamma lämnat alla sina 3 barn på skolan för första gången! Äldsta på mellanstadiet och yngsta i förskoleklass. Det är stort!   När jag sitter här hemma och med stolthet och lite sorg lämnat vår yngsta, första dage...

Av Johanna - 23 april 2020 12:43

En strålande idé för att visa att du tycker om någon   Barnen får utmaning att måla en sten och lägga den utanför dörren hos någon de tycker om.     Detta är materialet som behövs till veckans pyssel. Följ mig gärna på YouTube Äventyret...

Av Johanna - 21 april 2020 10:39

Fördelen med att jobba hemifrån       Jag har inte haft så mycket tid här på sistone, har lagt mycket tid på familj, utflykter och hemmafix           Men idag bloggar jag på min arbetstid, med godkännande från chefen :) alla beh...

Av Johanna - 12 april 2020 20:00

Vi här hemma kan skatta oss lyckliga i dessa tider,  att jag har inte har så gamla föräldrar,  att stor del av familjen/släkten bor nära och att alla var helt friska just till påsk!               Vi firar kärleken, friheten,  e...

Presentation


Hemmamamma till 3 barn med en älskling till make, det är jag och det är vi!
Här får du del av
vardagstankar från en småbarnsmamma.
Åsikter och tips, hjärtliga råd och kloka ord från en hemmamamma
och förhoppningsvis en del fina dikter.
Välkommen!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards