Alla inlägg den 20 september 2017

Av Johanna - 20 september 2017 20:45

Dagboksanteckningar från min ”2dagarsretreat”

 

Tisdag 19/9
Vaknar av att min man ringer kl. 9 på morgonen,
han är inte långt bort, men han är inte här
barnen är hemma, med gammelmormor,
jag är hos vänner på landet
och min älskling, han är inlagd för en stor operation i ryggen

 

Jag är här för att vara nära min man och snabbt kunna komma,
men jag får inte vara hos honom.. inte hålla honom i handen.
hans röst är mjuk, men det är jobbigt..
men vi pratar en stund, tänker på annat och det känns snart okej.

 

Jag har fått sovmorgon! Njuter av utsikten och tystnaden i
någon timme innan frukosten. Nu passar jag på att ta mej en retreat.
Sjunger och ställer fram en lagom fin frukost
äter, njuter, läser lite bibel, i absolut tystnad.

 

12.30
Vilken fin promenad jag hade i skogen,
på med skorna, öppna dörren och så var jag där,
hos träden, mossan och svamparna
försökte följa stigen för att inte gå vilse
Här kunde jag sjunga högt, eller lyssna på vinden i träden

 

Gårdagen var precis som förväntat.
Jag fick massor av tid att prata med C, min förebild,
som mamma, som person, hennes sätt att leva sitt liv.
Fått inspiration att skriva, att ta hand om min familj
och bli en ännu bättre fru och mamma

 

Inte så dumt avslut på dagen heller, när man går ut i den svarta natten
precis intill, nästan i, skogen och hoppar ner i en het bubblande pol.
Också där givande samtal, för det här är en så bra och fin familj.
Tack ska ni ha!

 

Mina barn! Ja jag saknar dem!
samtidigt njuter jag av att jag fötts med förmågan
att väldigt enkelt kunna koppla bort och koppla av.

 

Jag saknar när min 6åring gråter på telefon innan läggdags
för att han saknar mej. Samtidigt känns det bra.
Ibland behöver man sakna för att veta vad man har
och jag får bekräftat att han uppskattat att han alltid
haft mej näranära, trots att han kan skrika åt mej att jag är så dum.

 

Jag saknar min 4åring när jag inte hört hennes röst på telefon,
inte ens i bakgrunden och jag inte ens hunnit fråga hur hon mår
men jag vet ju, hon är alldeles för upptagen med sina lekar, alla dockor
som ska upprepa allt som sagt av de vuxna i huset tidigare på dagen
och alla möbler och filtar som ska ställas iordning för att leken ska bli perfekt
Och jag vet att hon är nöjd, det är ju bara spännande att vara utan föräldrarna.

 

Jag saknar min 2åring när han tar luren ifrån gammelmormor
och utbrister högt och glatt HEJ MAMMA! Berättar nått oklart om gammelmormor
och sen lika glatt HEJDÅ MAMMA! Och så försvinner han.


Tydligen hade nattningen gått jättebra, men vid 2tiden hade han vaknat,
gått in till gammelmormor , väckt henne, vägrat komma upp till henne i sängen
utan istället börjat bossa.
Han skulle titta på tv, äta och dricka och efter det visade han gammelmormor tillbaka
till hennes säng, lämnade henne och gick själv och la sej i sin egen säng,
sen var det tyst igen. Otroligt..

 

Sen mitt i saknaden är moster där också, och morfar finns ”på jour”,
så jag vet att de är i trygga händer.
Och sen är det ju bara 2 dagar, inte en enda av dem är hel,
så inte en dag går, utan att jag håller mina små i min famn.

 

Kl 13.00
Nej nu är det dags för lite bubbelbad och godis
man måste njuta och gotta sej så länge man kan,
det är ju inte direkt vardag för mej, det här. 

 

Jag sitter i 40gradigt bubbel och tittar upp i träden,
det enda jag hör är ett par fåglars sång och en hackspett
i tallen intill. Pausar med en baguett och varm choklad
och trots att solen inte är framme kan jag sätta mej en stund på altanen,
iklädd bikini och innetofflor.

 

Fantastiskt att få möjlighet att återhämta sej på detta vis,
för att kunna ge all denna nya energi till de 4 som betyder mest.
Och få mammor förunnat, denna lyxiga retreat.

Av Johanna - 20 september 2017 17:14

Igenkänningsfaktor mamma, eller?

 

Att det kan kännas så lyxigt, att bara borsta tänderna och smörja in sej, ifred.

 

Att vara barnfri en natt, (högst ovanligt) men ändå inte sova natten igenom,
utan envist vakna samma tid som barnen vaknar där hemma, och bara titta i taket..

 

Att sakna mest hos barnen, det som man i vardagen retar sej på mest..

 

Att få en aha-upplevelse i duschen, när man inser att det är såhär skönt
att duscha om man bara får vara själv och har all tid i världen.

 

Att när man väl får chansen att vila och slappna av, ändå inte lyckas göra det,
utan allt möjligt annat försegår där uppe i huvudet. För mej är det alla tankar
och idéer som jag bara måste skriva ner.

Presentation


Hemmamamma till 3 barn med en älskling till make, det är jag och det är vi!
Här får du del av
vardagstankar från en småbarnsmamma.
Åsikter och tips, hjärtliga råd och kloka ord från en hemmamamma
och förhoppningsvis en del fina dikter.
Välkommen!!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards